Przejdź do treści strony

Opancerzony pojazd rozpoznawczy BRDM–2

czytaj

Zobacz naszą ofertę

Część 2

Po wyzwoleniu spółka otrzymuje nazwę Zakłady Przemysłowe "FERRUM" podległe Południowemu Zjednoczeniu Przemysłu Metalowego w Katowicach.

Zgodnie z decyzją Rządu Rzeczpospolitej Polskiej i rozkazem Ministra Obrony Narodowej, Marszałka Polski Michała Żymierskiego Nr 0151/Org z dnia 14.06.1945 przekazano Zakłady Przemysłowe "FERRUM" Dowództwu Wojsk Pancernych i Zmotoryzowanych Wojska Polskiego i utworzono Zakłady Naprawy Czołgów.

Bazą organizacyjną Zakładów Naprawy Czołgów były kadry, zabudowania fabryczne, dźwigi, energetyka Zakładów Przemysłowych.

Zakłady remontują pojazdy samochodowe ówczesnego wyposażenia wojsk takie jak ZIS 5, Gaz AA, Gaz-67, Sztudebaker, Ford Kanada, Dogge 3/4 Willis, motocykle oraz nieznaczne ilości silników czołgowych w zakresie remontów awaryjnych.

Działalność taka utrzymywana jest do końca 1949 roku. Z dniem 01.01.1950 roku zakłady występują jako Jednostka Wojskowa nr 5045.

W latach 1950-52 następuje likwidacja składnicy-bazy i przechodzenie na struktury remontowe lekkich kołowych pojazdów opancerzonych takich jak: BA-64, SU-76 oraz wdrażanie koncepcji Stacjonarnego Zakładu Remontowego Sprzętu Pancernego.

Stopniowo podejmowany jest remont czołgów T-34-76, T-34-85, czołgi ciężkie KW-JS2, działa pancerne SU-85, SU-100, SU-122, SU-152.

Wraz z rozszerzeniem remontowanego asortymentu następuje kolejna zmiana nazwy zakładów - jednostki, które rozkazem Ministra Obrony Narodowej Nr 52/MON z dnia 22.05.1952r przyjmują nazwę Wojskowe Zakłady Mechaniczne.

← Część 1 | Część 3 →

Ostatnia aktualizacja: 05 grudnia 2011r.